Balloon artists, retailers en ondernemers die ballonnen gebruiken en verkopen halen hun hart op bij Sempertex Europe. Deze ‘ballonspecialist’ heeft voert een enorm assortiment ballonnen in een grote verscheidenheid aan kleur, vorm en thema.
Focus op ballonnen
Dat het assortiment specifiek uit ballonnen bestaat is een bewuste keuze. Sofie Vandeweyer legt uit: ‘Vanuit onze achtergrond zijn wij ballonprofessionals waardoor het een logische stap was om onze markt te voorzien van dat waar ons hart vol van is: ballonnen. Ook ervaarden wij zelf de noodzaak aan kwaliteitsballonnen en goede begeleiding om op de juiste manier ermee te werken. Onze passie en vakkennis combineren wij optimaal met Sempertex Europe en die focus werkt, andere feestartikelen passen niet in dat plaatje.’ De missie van deze leverancier past dan ook precies bij deze focus: ‘ballonwalhalla zijn voor de ballon professional en kennis en inspiratie delen met onze community 😊’
Eerste deelname aan Spotlight
In het najaar van 2022 kwam Sempertex Europe voor het eerst als exposant naar Spotlight. Op de vraag hoe de beursdeelname is bevallen, vertelt Sofie: ‘Als exposant was onze ervaring met Spotlight absoluut positief. Het was een mooie gelegenheid om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande relaties te versterken. Door live gesprekken met onze markt verzamelen wij waardevolle inzichten binnen onze branche. Ook de beursorganisatie heeft uitstekend werk geleverd.’
Ballonbekendheid
De vraag naar ballonnen stijgt ieder jaar en dit is voor Sempertex Europe ook merkbaar. Het programma Blow Up – waar het bedrijf de ballonnen voor levert – heeft dit voor Nederland nog eens versneld. Gerichte marketing levert ook zeker een bijdrage aan de zichtbaarheid en stijgende verkoop van ballonnen. ‘Onze marketingstrategie is uitgebreid, maar in een notendop zou je kunnen zeggen dat deze vooral gericht is op het benutten van de kracht van social media. Consistente branding & community management zijn 2 punten waar we dagelijks aan werken’, aldus Sofie. ‘Wat verder nog goed naar voren komt is dat de retailer zich steeds meer bewust is van de behoefte aan kwaliteit en milieuvriendelijke ballonnen, een behoefte waar wij uitstekend in kunnen voorzien!’
Ballonnen en het milieu
Het is nog steeds een veelgehoord argument: ballonnen zijn schadelijk voor het milieu. Maar is dat ook echt zo? ‘Helaas is dit een mening die moeilijk de wereld uit te krijgen is, omdat veel mensen zomaar iets roepen zonder context of nuance. Onze ballonnen zijn gemaakt van 100% natuurlijk latex en is dus een NON-plastic product. Vergeleken met bijvoorbeeld party vlaggetjes of andere feestmaterialen is de impact op het milieu kleiner’ vertelt Sofie. De latex ballonnen zijn van natuurlijk rubber en biologisch afbreekbaar in de juiste omstandigheden, bovendien werkt Sempertex uitsluitend met FSC gecertificeerde plantages voor de levering van de grondstoffen. Het milieu-aspect komt dan ook om de hoek kijken als mensen ballonnen oplaten of achteloos buiten weggooien of weg laten waaien. ‘De ballonnen komen zo bij het zwerfvuil terecht en dat is niet oké. Bovendien duurt het enige tijd voor ze zijn afgebroken. Daarom benadrukken wij steeds om geen ballonoplatingen te doen en gelukkig zien we dat dit in de praktijk zelden nog gebeurt. De ballonnen worden gebruikt om een feestje in alle pracht te decoreren en gaan daarna netjes in de vuilbak.’
Interactie op de stand
In navolging van de roep om milieuvriendelijke producten en de vraag naar pastelkleuren heeft Sempertex dit jaar de Dusk lijn uitgebracht. De 100% natuurlijke latex ballonnen in pastelkleuren hebben een dusky matte afwerking. Uiteraard kan deze lijn op Spotlight uitgebreid worden bewonderd. ‘Onze voornaamste focus naast het showen van onze producten ligt op de persoonlijke interactie met klanten of potentiële klanten, zodat we een realistisch inzicht krijgen in de noden van de markt. Daarnaast maken we gebruik van de mogelijkheden om te netwerken met andere bedrijven en professionals in de sector. Het biedt een platform voor het uitwisselen van ideeën en het verkennen van samenwerkingsverbanden die de groei en het succes van de sector kunnen stimuleren’ besluit Sofie.
Maak op kennis met Sempertex Europe op stand F040 en ontdek de mogelijkheden en kansen die deze exposant voor je in petto heeft. Meer informatie vind je ook hier.